Rock  *  Pop  *  Folk  *  Country  *  Jazz  *  Blues  *  Bluegrass  *  Metal  *  Vážná hudba

Reggae


Reggae

 

Wikipedie

 

Reggae je hudební styl, který vznikl, nebo spíše vznikal v průběhu 60. let na Jamajce. Jeho nejstaršími předchůdci je ska a rocksteady, tedy styly spjaté s americkým rythym and blues, jazzem a soulem, v jejich textech se zřídka kdy objevovala rastafariánská tématika. To přišlo až začátkem 70. let, spíše se texty týkaly zábavy, občas se objevila i kritika na sociální situaci na Jamajce a nebo se týkaly výtržností páchaných rude boys, kteří byli hlavními přívrženci této hudby. Reggae se dá vystopovat až koncem roku 1968, kdy se náhle vytrácí rock steady a je nahrazeno novým rychlejším a intenzivnějším stylem: Reggae. Důvod vzniku reggae byla nejspíš rivalita mezi malými producenty, jako byli Bunny Lee,Leslie Kong,Lee strach Perry apod., kteří se snažili svrhnout vynalézáním nových hudebních postupů hlavní producenty, a to Coxone Dodda a Dueka Rieda, kteří do té doby měli „monopolní“ postavení v jamajském hudebním průmyslu. Prvotní reggae (dnes zvané early reggae) nebylo tak pomalé jako dnes, texty se nesly stále v duchu 60. let a proto se týkaly spíše zábavy, alkoholu, žen, občas nějaká sociální kritika na adresu jamajské vlády a neustálé téma té doby rude boys a nebo se využívaly jen instrumentální verze. Mezi hlavní interprety prvotního reggae patřily Desmond Dekker, Toots and the Maytals, kteří svým rocksteady hitem Do the Reggay z roku 1968 reggae pojmenovali ale také Upsetters Lee Perryho, dále Harry J all stars, Mr. Symarip, Laurel Aitken, King Stitt, Derrik Morgan, Joe the Boss a i Jimmy Cliff a Pioneers.

Historie

Roots reggae


Rastafariánství tehdy začalo sílit a mělo stále více příznivců také v řadách hudebníků hrajících reggae. Už nebylo pouhou náboženskou sektou ukrývající se v horách za Kingstonem, ale rostl jeho vliv na městské obyvatelstvo a veřejné mínění vůbec. Někdy kolem roku 1971 začaly touto naukou inspirované texty v reggae převažovat, zpěváci se stále více zabývali myšlenkami Marcuse Garveye (zakladatel této víry), nápravou Babylonu, návratem do své pravlasti Afriky a samozřejmě opojením marihuanou (ganja, sensemilia, herb, kaya). Někteří z rastafariánů-zpěváků a dýdžejů (chápáno jako MCs) už koncem 60. let používali jako podklad ke svým textům osvědčené rock steady hity, jichž využíval hlavně D.J. U-Roy, který na rozdíl třeba od Boba Marleyho, který se v té době věnoval nově vznikajícímu reggae, vsadil na staré osvědčené hity. Tento postup zůstal v oblíbě po mnohá další desetiletí. Rastafariáni také do reggae vnesli další prvek, který ho zpomalil, bubnování nyabinghy. Další změnou v reggae bylo častější využívání vokálů a přizvukujících dechů, podobně jako v rock steady. Rock steady se pro reggae stalo jakýmsi vzorem, začaly se opět předělávat staré hity, nově s rasta tématikou. Vzniklo roots reggae, které proslavili hudebníci jako Dennis Brown, Burning Spear, I-Roy, Third Word, Black Uhuru, Gregory Isaacs, John Holt, Big Youth, Culture, Israel Vibration, Horace Andy. Avšak největší hvězdou byl bezesporu Bob Marley, který v té době působil spolu s Peterem Toshem a Bunny Livingstonem v kapele Wailers, která reggae proslavila ve světě. Když se Wailers v roce 1975 přejmenovali na Bob Marley and the Wailers, tak se Peter a Bunny vydali na sólovou dráhu a kapelu opustili. V té době je nahradilo vokální trio I Threes, kteří s Bobem vydrželi až do jeho smrti v roce 1981. Peter Tosh vydal v roce 1976 desku Legalize It se stejnomeným hitem, který se v Americe nesměl hrát. Roots reggae se stalo v Anglii oblíbené také u punkerů, protože se jim líbilo, jak se tato hudba staví k systému, ke společnosti, válkám, politikům. Bob Marley dokonce natočil s britskou reggae kapelou Aswad písničku Punky Reggae Party a The Clash předělali hit Juniora Murvina Police and Thiev.


Dub


Dub vznikl přibližně ve stejnou dobu jako reggae, úplnou náhodou. King Tubby při práci pro Coxona Dodda nemohl zakomponovat zpěvákův hlas do instrumentální verze, a tak se nahrála bez vokálů. Na produkci sound systémů měla úspěch, a proto se Tubby rozhodnul, že v tom bude pokračovat. Začal zvukově upravovat instrumentální verze tím, že je omezil pouze na bicí a basu, postupem času se pak přidávaly i složité zvukové efekty a syntezátory. Toho okamžitě využili dýdžejové, kteří mohli pouštět hudbu bez přestávky. Ze začátku se dubu říkalo jenom version, protože se objevoval na B stranách singlů jako jejich upravená verze. King Tubby se stal opravdovým králem této odnože reggae muziky. Dub byl populární hlavně v 70. letech a věnoval se mu i Lee Scratch Perry, mezi jinými stojí za zmínku také Mad Professor, Augustus Pablo, Jah Shakka a Dubsyndicate.


Dancehall a počátky ragga


Před volbami 1978 vypukl na Jamajce teror a pouliční nepokoje, po volbách vláda omezila sociální dávky, a to se promítlo v náladě lidí, tedy i zpěváků a dýdžejů. Lidé už nebyli zvědaví na optimistické rasta texty, už neměli náladu na písně o jednotné lásce a návratu do pravlasti, chtěli si užívat teď a právě tady a to bylo na parketu (dancehall - taneční sál). Pomalu odcházející „dobrá nálada" byla důvodem, proč se zpěváci (at´ už byli rastamani či ne) začali zabývat tématy, které více souvisely s obyčejným životem v ghetu. Bylo mnohem důležitější se prosadit v tanečním sále než ve studiu nebo na podiu. Velmi oblíbené začaly být sexistické texty a texty týkající se zbraní a drog, protože koncem 70. let se na Jamajku začal pašovat ve velkém kokain a i mnozí zpěváci a dýdžejové mu propadli (Dennis Brown, Dillinger, Gregory Isaacs). Hudba byla stále stejná, a jako podklady se využívaly klasické dubové a roots reggae rytmy - riddim(s) (z angl. rhythm(s)). Stále oblíbenější byli dýdžejové než zpěváci např.: General Echo, Sister Nancy, Nigger Kojak, Barrington Levy, Yellowman, Eek-a-Mouse, který je spíš považován za singjaye, protože napůl zpívá a toastuje. Dancehall dal prostor i pro nové producenty, mezi nejznámější patří: Joe Gibs a King Jammy, který vyprodukoval většinu tehdejších hitů. Rastafariánské texty samozřejmě nevymizely, ale bylo jich méně a některé roots reggae kapely se prosadily i v 80. letech, jako například Steel Pulse. Také Peter Tosh byl velice aktivní až do své tragické smrti v roce 1987. V roce 1981 umírá Bob Marley a většina hvězd reggae 70. let upadá do zapomnění. V první polovině 80. let se stává nejpopulárnějším dýdžejem Yellowman, který zásadně ovlivňuje toasting jako takový, a dává mu novou formu, kterou známe dnes jako raggamuffin. Jeho popularita v 2. polovině 80. let poněkud opadla. V půli 80. let bylo zřejmé, že se dancehall stále více hudebně vzdaluje od klasického reggae a dubu, stále větší důraz byl kladen na 3. dobu a na bicí. Tyto změny vyvrcholily v roce 1985 písní Under Mi Sleng Teng od Wayneho Smithse. Tato píseň byla revoluční tím, že byla prvním velkým jamajským hitem vytvořeným pouze pomocí počítače a syntezátorů. Je možné ji označit jako první velký ragga hit. V dancehallu se od té doby začalo více využívat ragga, než klasické duby a reggae riddimy a proto se začalo užívat označení ragga i pro dancehall. V té době se také vynořila nová generace dýdžejů, kteří byli v první polovině 80. let téměř neznámí. Mezi nejznámější patří asi Shabba Ranks a dále pak Ninjaman a Supercat. Digitalizace, která postihla dancehall, se samozřejmě v té době nevyhnula ani reggae, ale přesto se i reggae hrálo také instrumentálně, na rozdíl od ragga.


Reggae a ragga v 90. letech


V 90. letech se stal populárním D-jayem Buju Banton se svými hitem boom bye bye. Později přijal rastafariánství a začal se zabývat jinou tématikou ve svých textech. Devadesátá léta přinesla rasta texty i do ragga. Největší podíl na tom měli rastamani ze sekty Bobo shanty,kteří se v předchozích desetiletích vůbec reggae nezabývali. Bylo to způsobeno hlavně tím,že zakladatel této sekty Prince Emanuel tvrdil,že reggae je jen obchod a tudíž babylon a proto se Bobo dreadi zabývali jen nyabinghy bubnováním. Prvním takovým známým Bobo dreadem v ragga byl Capleton,který se také zabýval spolu s Bounty Killerem hip hopem a občas se objevily i na nějakém tom hip hopovém albu jako hosté. Spojování raggamuffinu s hip hopem bylo v 90. letech velmi oblíbené,také se ragga vokály začaly využívat hojně v Anglii nově vznikajícím stylu: Jungle. Asi neznámějším interpretem jehož hity se v junglu využívaly byl General Levy,který aniž by o tom věděl byl nekonurováným králem junglu i když se věnoval ragga. Mohlo by se zdát,že roots reggae už nadobro odzvonilo ale i v 90. letech se vynořila nová vlna zpěváků mezi ně patří:Evreton Blender,Tony Rebel,Luciano,Yammi Bolo a stále populární byl také Cocoa tea,který se prosadil v 80. letech. Znovu se na podiích objevil veterán ze zlaté éry roots reggae Horace Andy,který v té době spolupracoval s britskými Massive attack. Dokonce i Dennis Brown a Gregory Isaacs stále udávali směr v roots reggae ale Dennis Brown v roce 1999 zemřel a Gregory Isaacs se odmlčel.


Reggae sound v 21. století


Dnešní reggae je charakteristické propojeností s dancehallem,protože hodně interpretů především ze sekty Bobo shanty se věnuje jak dancehallu tak i roots reggae mezi nejznámější patří asi Anthony B,Sizzla a Capleton. Ragga značně změnilo svou tvář,hudebně se mnohem více vzdálilo od reggae,proto se začalo používat opět označení dancehall. Nových interpretů je mnoho,směr udávají především rastamani ze sekty Bobo Shanty v roots reggae se prosadil Richie Spice a Jah Cure ale většinou jsou stále populární interpreti z 90. let jako je třeba Buju Banton,v dancehallu je uspěšný Elephant man,Lady Saw a Beenie man,který je považován za dnešního krále dancehallu. Jak v reggae tak i v dancehallu se stále více využívají počítače. Také se prosadily jak doma a ve světě tak především i na Jamajce bílí reggae interpreti jako je Gentleman z Německa a v poslední době populární Alborosie s Itálie se svým hitem Kingston town. V 70. letech by toto bylo absolutně nepřípustné většina rastamanů bílé už respektovala ale reggae považovali jen a jen za svou hudbu.


Rozšíření Reggae

 

Reggae ve světě


Asi nejslavnější a nejpopulárnější osobností reggae byl Bob Marley (6. února 1945 – 11. května 1981). Už ve svých 16 letech začíná profesionálně zpívat a později účinkuje ve skupině The Wailers. Po vydání alba Natty dread se stal hvězdou celosvětového formátu. Vedle již zmíněných skladeb patří k jeho nejslavnějším například: (Ukázka: Redemption Song). Další z osobností reggae je Peter Tosh, který byl spoluzakladatelem The Wailers. Z žen, zabývajících se hudbou reggae lze jmenovat například Marcia Grifiths,Dawn Penn,Sister Nancy,Lady Saw. Ze zpěváku populární hudby ale i např. Shaggy.


Reggae v Česku


V České republice je reggae spíše menšinovým žánrem, i když jeho obliba stoupá. Jednou z nejvýznamnějších českých skupin hrající reggae je Švihadlo existující od roku 1983. Od roku 1984 působila nyní již nehrající kapela Babalet. Jejich příbuzná je kapela Dub-o-Net hrající dub. Další známá kapela je kapela Urban Bushman či Confessions. Tato hudební skupina vychází ze stylu roots Reggae – což je hudba afrických černochů vyhoštěných na karibských ostrovech (Ukázka: Blessing). Poměrně mladá kapela Pub Animals svým debutovým albem naskočila na vlnu reggae a ska s prvky popu. United Flavour je mezinárodní kapela působící v ČR. Jejich styl se pohybuje mezi reggae, R&B a Latino. K dalším kapelám patří např. Zion Squad, Mr. Cocoman & The Solid Vybez, Lion Taxi, Bug & Dub, Zoo Roots anebo Riddimshot. Také se začíná dost prosazovat hodně talentovaný zpěvák Reggae z Českých Budějovic Colectiv který dokáže rozjet nejen Jižní Čechy, ale například i Prahu a ikdyž je na české scéně jen několik let, už má zástup fanoušků. Stále se rodí nové a doufejme že reggae se v ČR stane stejně populární jako hudební styl ska. Komplexní přehled koncertů a akcí pořádaných v ČR naleznete na Rastamasha.cz.


Reggae v Praze


Poměrně výrazně je reggae zastoupeno v kulturním životě Prahy, kde se stává poměrně oblíbeným hudebním stylem. Stále častěji se zde pořádají reggae koncerty, pravidelně hrají pražští DJs v mnoha klubech jako například Cross, Palác Akropolis, Wakata a další. Do Prahy jezdí hrát hvězdy jamajského reggae (Max Romeo, Daddy Rings, Sizzla Kalonji). Také se do Česko-Slovenské superstar přihlásil Michal Šeps, který skončil na 3. místě.


Terminologie reggae

 

Dancehall - prostor nebo místnost kde se reprodukovaně hraje hudba a nebo styl dříve známý jako ragga
Riddim - označení pro instrumentální verzi písně(ne však pro dub)
Toasting nebo Raggamuffin - hlasový projev spojující techniku rapu a zpěvu
Rude boy - označení pro výtržníky, pouliční zlodějíčky, kteří byli populární hlavně v 60. a 70. letech
D.J. - osoba využívající toasting jako svůj hlasový projev
Babylon - rastafariánské označení pro dnešní svět nebo systém


Reggae festivaly

 

Hudbě reggae, případně příbuzným žánrům, je věnována řada každoročních reggae festivalů. K světově nejznámějším patří Sunssplash v Ocho Rios na Jamajce a Sumfest v Montegu Bay také na Jamajce. Z evropských lze jmenovat festivaly: Soča Reggae Riversplash ve Slovinsku, Notting hill Carnival v Británii a Uppsala Reggae Festival ve Švédsku.


Reggae festivaly v ČR


K nejvýznanějším reggae festivalům na českém území patří Reggae Ethnic Session v Heřmaničkách u České Lípy, Časozběr Reggae a Mighty Sounds, dále pak festivaly Pohodička, Reggae Meeting, Cultural Reggae Vibez v Hořicích atd.

 

Reggae - noty, akordy, texty písní, taby

noty na klavír, noty na zpěv, akordy na kytaru, akordy na ukulele, noty na ukulele, noty na akordeon, noty tahací harmoniku, noty na altsaxofon, noty na banjo, noty na baskytaru, noty na Bb nástroje, noty na C nástroje, noty na Eb nástroje, noty na bicí nástroje, noty na cello, noty na čtyřruční klavír, noty na foukací harmoniku, noty na harfu, noty na harmoniku, noty na housle, noty na keyboard, noty na klarinet, noty na kytaru, noty na lesní roh, noty na pozoun, noty na trombón, noty na příčnou flétnu, noty na saxofon, noty na tenorsaxofon, noty na trubku, noty na varhany, noty na violu, noty na zobcovou flétnu, taby na banjo, taby na baskytaru, taby na kytaru, texty písní, noty na dobro, noty havajskou kytaru, noty na steel kytaru, noty na mandolínu, noty na kontrabas, taby na dobro, taby havajskou kytaru, taby na steel kytaru, taby na mandolínu, škola hry na kytaru, škola hry na klavír, škola hry na zobcovou flétnu, škola hry na příčnou flétnu, škola hry na fagot, škola hry na mandolínu, škola hry na banjo, škola hry na baskytaru, škola hry na saxofon, škola hry na ukulele, škola hry na pozoun, škola hry na bicí nástroje, noty na dudy, škola hry na dudy, škola hry na kontrabas, škola hry na varhany, noty na nástroje basového klíče

product_code
 (I Cant Help) Falling In Love With You [UB40] akordy noty tab text,
 007 (Shanty Town) akordy noty tab text,
 007 (Shanty Town) [Dekker, Desmond] [Aces, The] akordy noty tab text,
 229582 Rudy, A Message To You [Livingstone, Dandy] akordy noty tab text,
 54-46 Was My Number [Toots and The Maytals] akordy noty tab text,
 Al Capone [Prince Buster] akordy noty tab text,
 Amigo [Black Slate] akordy noty tab text,
 Big Seven [Judge Dread] akordy noty tab text,
 Black And White [Greyhound] akordy noty tab text,
 Black Pearl [Faith, Horace] akordy noty tab text,
 Breathe (In The Air) [Easy Star All Stars] akordy noty tab text,
 Bredda Gravalicious akordy noty tab text,
 Bredda Gravalicious [Wailing Souls] akordy noty tab text,
 Buffalo Soldier [Marley, Bob And The Wailers] akordy noty tab text,
 Carry Go Bring Come akordy noty tab text,
 Carry Go Bring Home [HInds, Justin] [Dominoes, The] akordy noty tab text,
 Cocaine In My Brain [Dillinger] akordy noty tab text,
 Could You Be Loved [Marley, Bob] akordy noty tab text,
 Country Boy akordy noty tab text,
 Country Boy [Heptones, The] akordy noty tab text,
 Cry Tough [Ellis, Alton] [Flames, The] akordy noty tab text,
 Curly Locks akordy noty tab text,
 Curly Locks [Junior Byles] akordy noty tab text,
 Dancing On The Floor (Hooked On Love) [Third World] akordy noty tab text,
 Dat [Shervington, Pluto] akordy noty tab text,
 Do You Feel My Love [Grant, Eddy] akordy noty tab text,
 Don't Turn Around [Aswad] akordy noty tab text,
 Double Barrel [Collins Dave] [Collins, Ansell] akordy noty tab text,
 Draw Your Brakes [Scotty] akordy noty tab text,
 Everything I Own akordy noty tab text,
 Everything I Own [Boothe, Ken] akordy noty tab text,
 Fattie Bum BUm [Malcolm, Carl] akordy noty tab text,
 Fatty Bum Bum [Malcolm, Carl] akordy noty tab text,
 Feel Like Jumping [Griffiths, Marcia] akordy noty tab text,
 Food For Thought [UB40] akordy noty tab text,
 Get Up, Stand Up [Marley, Bob] akordy noty tab text,
 Ghost Town [Specials, The] akordy noty tab text,
 Girlie Girlie [George, Sophia] akordy noty tab text,
 Here I Come [Levy, Barrington] akordy noty tab text,
 Housewife's Choice akordy noty tab text,
 Housewife's Choice [Derrick and Patsy] akordy noty tab text,
 Chatty Chatty Mouth [Gladiators, The] akordy noty tab text,
 Cherry Oh Baby akordy noty tab text,
 Cherry Oh Baby [Donaldson, Eric] akordy noty tab text,
 I Can See Clearly Now [Nash, Johnny] akordy noty tab text,
 I Shot The Sheriff [Marley, Bob] [Wailers, The] akordy noty tab text,
 I Want To Wake Up With You [Gardiner, Boris] akordy noty tab text,
 I'm Still Waiting akordy noty tab text,
 Israelites [Dekker, Desmond And The Aces] akordy noty tab text,
 Jamming [Marley, Bob] [Wailers, The] akordy noty tab text,
 Johnny Too Bad [Slickers, The] akordy noty tab text,
 King without A Crown [Matisyahu] akordy noty tab text,
 Kingston Town [Lord Creator] akordy noty tab text,
 Legalize It [Tosh, Peter] akordy noty tab text,
 Let Your Yeah Be Yeah [Pioneers, The] akordy noty tab text,
 Long Shot (Kick De Bucket) [Pioneers, The] akordy noty tab text,
 Loraine [Johnson, Linton Kwesi] akordy noty tab text,
 Love Of The Common People [Thomas, Nicky] akordy noty tab text,
 Love Won't Come Easy [Heptones, The] akordy noty tab text,
 Madness [Prince Buster] akordy noty tab text,
 Many Rivers To Cross [Cliff, Jimmy] akordy noty tab text,
 Marcus Garvey akordy noty tab text,
 Marcus Garvey [Burning Spear] akordy noty tab text,
 MIdnight Rider [Davidson, Paul] akordy noty tab text,
 Miss Jamaica akordy noty tab text,
 Miss Jamaica [Cliff, Jimmy] akordy noty tab text,
 Money In My Pocket [Brown, Dennis] akordy noty tab text,
 Monkey Man [Maytals, The] akordy noty tab text,
 MOnkey Man [Toots and Maytals, The] akordy noty tab text,
 Moon Hop [Morgan, Derrick] akordy noty tab text,
 Murder She Wrote akordy noty tab text,
 Murder She Wrote [Chaka Demus and Pliers] akordy noty tab text,
 My Boy Lollipop [Millie] akordy noty tab text,
 Night Nurse [Isaacs, Gregory] akordy noty tab text,
 No Boy Lollipop [Millie] akordy noty tab text,
 No Woman No Cry akordy noty tab text,
 No Woman, No Cry [Bob Marley And The Wailers] akordy noty tab text,
 Oh Carolina [Folkes Brothers, The] akordy noty tab text,
 OK Fred [Dunkley, Errol] akordy noty tab text,
 One In Ten [UB40] akordy noty tab text,
 Pass The Dutchie [Musical Youth] akordy noty tab text,
 Police And Thieves akordy noty tab text,
 Police and Thieves [Junior Murvin] akordy noty tab text,
 Pressure Drop [Maytals, The] akordy noty tab text,
 Pressure Drop [Toots] [Maytals, The] akordy noty tab text,
 Red, Red Wine [Tribe, Tony] akordy noty tab text,
 Red, Red Wine [Ub40] akordy noty tab text,
 Redemption Song [Marley, Bob] akordy noty tab text,
 River Jordan akordy noty tab text,
 River Jordan [Minott, Sugar] akordy noty tab text,
 Rivers Of Babylon akordy noty tab text,
 Rivers oF Babylon [Melodians, The] akordy noty tab text,
 Rudy, A Message To You [Specials, The] akordy noty tab text,
 Satta Massagana [Abyssinians, The] akordy noty tab text,
 She Don't Let Nobody [Demus, Chaka] [Pliers] akordy noty tab text,
 Sideshow [Briggs, Barry] akordy noty tab text,
 Silly Games [Kay, Janet] akordy noty tab text,
 Simmer Down akordy noty tab text,
 Six And Seven Books akordy noty tab text,
 Six And Seven Books [Maytals, the] akordy noty tab text,
 Skylarking [Andy, Horace] akordy noty tab text,
 Soldiers [Steel Pulse] akordy noty tab text,
 Strange Things [Holt, John] akordy noty tab text,
 Suzanne Beware Of The Devil [Livingstone, Dandy] akordy noty tab text,
 Tenement Yard [Miller, Jacob] akordy noty tab text,
 The Harder They Come akordy noty tab text,
 the harder they come [Cliff, Jimmy] akordy noty tab text,
 The Israelites akordy noty tab text,
 The Tide Is High [Paragons, The] akordy noty tab text,
 This Monday Morning Feeling [Simon, Tito] akordy noty tab text,
 Three Little Birds [Marley, Bob] [Wailers, The] akordy noty tab text,
 Tougher Than Tough akordy noty tab text,
 Tougher Then Tough (Rudie In Court) [Morgan, Derrick] akordy noty tab text,
 Tradition [Burning Spear] akordy noty tab text,
 Train To Skaville [Ethiopians, The] akordy noty tab text,
 Uptown Top Ranking akordy noty tab text,
 Uptown Top Ranking [Althia And Donna] akordy noty tab text,
 Waiting In Vain [Marley, Bob And The Wailers] akordy noty tab text,
 War Ina Babylon akordy noty tab text,
 Welding akordy noty tab text,
 Wet Dream [Romeo, Max] akordy noty tab text,
 What Is Life? [Black Uhuru] akordy noty tab text,
 When The Night Feels My Song [Bedouin Soundclash] akordy noty tab text,
 Wicked In Bed (Wicked Inna Bed) akordy noty tab text,
 Wild World [Priest, Maxi] akordy noty tab text,
 Wonderful World, Beautiful People [Cliff, Jimmy] akordy noty tab text,
 Wonderful World, Wonderful People [Cliff, Jimmy] akordy noty tab text,
 You Can Get It If You Really Want [Cliff, Jimmy] akordy noty tab text,
 You Don't Love Me (No, No, No) [Penn, Dawn] akordy noty tab text,
 Zion's Blood [Scratch] [Upsetters, The]  akordy noty tab text,