Rock  *  Pop  *  Folk  *  Country  *  Jazz  *  Blues  *  Bluegrass  *  Metal  *  Vážná hudba

Filtry

nástroje

Klavír (1)

Nahrávky (1)

Jelly Roll Morton


Jelly Roll Morton

 

www.jazzblog.cz / Wikipedie

 

Ferdinand „Jelly Roll“ Morton (20.září 1885 nebo 20.října 1890 – 10.července 1941) byl americký jazzový pianista, kapelník a skladatel, a někdy bývá nazýván prvním opravdovým skladatelem jazzu. Morton měl barvitý charakter, a rád si získával publicitu prostřednictvím vychloubání. Na jeho vizitce stálo Tvůrce Jazzu, a během svého života byl ceněn jako zdroj cenných historických informací, i přes jeho sklony k přehánění.

 

Narození


Ferdinand Joseph Lamenthe se narodil do Creolské komunity v centrální části New Orleans, ve čtvrti Fauborg Marigny. Podle jeho rodného listu se narodil 20.října 1890, on sám však tvrdil že správné datum je 20.září 1885. Jeho předvolání do armády v první světové válce uvádí datum 13.záží 1884. Jeho rodiči byli F.P.Lamothe a Louise Monettová.jeho kmotrem byl Eulaley Haco. Právě Haco zařídil, že mohl být Ferdinand pokřtěn, i přesto že jeho rodiče nebyli oficiálně vdaní. Příjmení Morton přijal později anglicizováním jména jeho nevlastního otce, Moutona.

 

New Orleans


Na začátku 20.století byl společně s Tony Jacksonem jedním z nejuznávanějších pianistů neworleanské čtvrti Storyville. Ve čtrnácti letech začal pracovat jako pianista v nevěstinci. V této době bydlel se svou velmi nábožensky založenou babičkou, kterou musel neustále přesvědčovat, že pracuje v továrně na barely.Mortonova babička ale později zjistila že její syn hraje na piano v místním vykříčeném domě, ihned po tom ho vyhodila z domu a řekla, že ďábelská muzika, kterou hraje, ho jednou jistě přivede do pekla. Jak sám řekl : „když babička přišla na to, že hraji jazz v jednou z městských bordelů, řekla mi, že jsem zneuctil jméno celé rodiny, a zakázala mi znovu překročit práh domu. Řekla že ta ďábelská muzika mě určitě přivede do pekla, a ajá se přes to prostě nedokázal přenést.“ Tony Jackson měl na Mortonovu hudbu největší vliv, a sám Morton o něm řekl, že je to jediný pianista, který hraje lépe než on sám. Jackson byl také velice dobrým kytaristou.

 

Turné


Kolem roku 1904 Morton putoval po americkém Jihu, kde hrál v černošských vystoupeních , skládal, a utrácel v kasinech. Jeho díla jako "Jelly Roll Blues," "New Orleans Blues," "Frog-I-More Rag," "Animule Dance" nebo "King Porter Stomp" byla složena v tomto období. Roku 1910 se dostal do Chicaga a o rok později do New Yorku, kde se setkal se stridovými pianisty Jamesem P. Johnsonem a Williem „The Lion“ Smithem, kteří si všimli jeho zajímavého stylu, roky předtím než se blues rozšířil v severních státech. V letech 1912-1914 jezdil po kabaretních vystoupeních se svou přítelkyní Rosou Brownovou, než se na 3 roky usadil v Chicagu. Od roku 1914 začal psát své skladby, a roku 1915 se jeho „Jelly Roll blues“ stala první opravdu jazzovou skladbou která kdy byla vydána. Roku 1917 se spolu s Billem Johnsonem a jeho sestrou Anitou gonzales přestěhoval do Kalifornie, kde se jeho tango „The Crave“ velmi zalíbilo Hollywoodským producentům.

 

Chicago


Do Chicaga se Morton znovu přestěhoval roku 1923, aby vydal svou novou kompozici „The Wolverines“, která se stala hitem ve Windy City. Tam vydal své první komerční nahrávky, ať už jako desky nebo jako piano rolls, jako sólista nebo se slavnými jazzovými kapelami..

 

Roku 1926 se Mortonovi podařilo uzavřít smlouvu s tehdy největší a nejlukrativnější nahrávací společností Victor. Tam mu dali možnost ve svém studiu nahrát jeho skladby s kvalitní kapelou. Tyto nahrávky Jellyho Mortona ve spolupráci s Red Hot Peppers jsou považovány za klasiku 20.let. Red Hot Peppers byla kapela plná tehdejších hvězd, jako byli Kid Ory, Omer Simeon, George Mitchell, Johnny St. Cyr, Barney Bigard, Johnny Dodds, nebo Baby Dodds. Koncert Jellyho Mortona a Red Hot Peppers byl jedním z prvních vystoupení nahraných na desky MCA.

 

New York City


Roku 1928 se Morton oženil se showgirl Mabel Bertrandovou v Indianě, a přestěhoval se do New Yorku, kde pokračoval ve spolupráci se studiem Victor. Jeho sólo nahrávky a skladby hrané v triu jsou povážovány za velmi dobré, ale spolupráce s velkými kapelami v této době nebyla tak kvalitní jako v Chicagu, protože zde nedokázal sehnat takové hudební kapacity. Přeci jen ale hrál s velikány jako byli klarinetisté Omer Simeon, George Baquet, Albert Nicholas, Wilton Crawley, Barney Bigard, Lorenzo Tio a Artie Shaw, trumpetisté Bubber Miley, Johnny Dunn a Henry "Red" Allen, saxofonisté Sidney Bechet, Paul Barnes a Bud Freeman, basista Pops Foster, a bubeníci Paul Barbarin, Cozy Cole a Zutty Singleton. Obecně bylo ale velmi obtížné sehnat kvalitní muzikanty, kteří by byli ochotni hrát jeho zvláštní styl jazzu, a nahrávky z newyorských let se nikdy nestaly hitem. Po Velké hospodářské krizi a praktickém bankrotu celého fonografického průmyslu už roku 1931 nebyla Mortonovi obnovena smlouva se společností Victor. Morton však stále v New Yorku hrál, dočasně roku 1934 měl i vlastní show v rádiu. Pak byl ale donucen omezit se na turné se směšně nesehranými a neznámými kapelami, zatímco jeho skladby nahrávali Fletcher Henderson, Benny Goodman a jiní, a přitom za žádnou z těchto nahrávek nikdy neobdržel žádnou provizi.

 

Washington D.C. : interwiev v Kongresové knihovně


Roku 1935 se Morton přesunul do hlavího města Washingtonu DC. Zde se stal manažerem druhořadé hospody nazývané postupem času Music Box, Blue Moon Inn nebo Jungle Inn, umístěné v afroamerické čtvrti Shaw. Morton byl zároveň v klubu uvaděčem, vyhazovačem a barmanem. Ve Washingtonu vydržel poude několik let : klub vlastnila žena jménem Cordelia, která všem svým známým dávala drinky zdarma, což Mortonovi naprosto bránilo vydělat alespoň na udržení živnosti. Když byl Morton pobodán jedním z Cordeliiných opilých přátel roku 1938 a utrpěl zranění hrudi a hlavy, jeho žena ho donutila aby Washington opustil. Spekuluje se, že právě toto napadení vedlo k jeho brzké smrti. Bylo to právě během jeho práce v Music Boxu, když ho folklorista Alan Lomax poprvé slyšel hrát na piano. Roku 1938 ho Lomax přizval aby nahrával skladby a dával rozhovory v Kongresové knihovně. Tato zakázka, která měla původně být pouze krátkým riozhovorem s hudebníkem, který by podal informace k hudebnímu výzkumu pro pracovníky knihovny, brzy vyústila ve více jak osmihodinovou nahrávku Mortonovy hry na piano a rozhovoru s ním. Navíc ještě předtím Lomax učinil několikahodinové interwiev při kterém si psal poznámky a nenahrával. Přes nízkou kvalitu těchto nekomerčních nahrávek si je jazzoví fanoušci velice oblíbili, a zasloužili se o upevnění Mortonovy role v jazzové historii. Lomax se velmi zajímal také o Mortonova léta strávená ve Storyville, ale o těch se Morton nechtěl vůbec bavit. Nakonec o nich ale Lomaxovi řekl. Přiznal, že jeho přezdívka „Jelly Roll“ je sexuální narážkou (jelly roll je slangový výraz pro pohlavní orgány) . mnoho jeho textů ze Storyvillských časů bylo velice vulgárních, a některé nahrávky nebyly kvůli cenzuře vydány veřejnosti až do konce 20.století.

 

Morton si byl vědom, že kdyby se narodil v roce 1900, byl by v době zrodu jazzu příliš mladý, než aby se mohl stát jeho prvním tvůrce, proto se možná vydával za o pět let staršího, a jeho tvrzení , že Buddy Holden, podle některých názorů první opravdový jazzový skladatel, hrál pouze ragtime, ne jazz, bylo vyvráceno mnoha Holdenovými současníky a spoluhráči. Většina dalších informací zprostředkovaných Mortonem je ale považována za důvěryhodné.

 

Tyto rozhovory a nahrávky byly vydány roku 2005 na kolekci 8 CD „The Complete Library of Congress Recordings“. Kolekce získala již 2 ceny Grammy, a Morton sám obdržel in memoriam Grammy za celoživotní přínos.

 

Pozdější léta


V době, kdy v Kongresové knihovně nahrával, stále pociťoval následky vážného zranění způsobeného při rvačce ve Washingtonu DC. Když byl pobodán, nemohl být odvezen do nemocnice pro bíle, která byla několik minut cesty, ale musel být převezen do černošské nemocnice, která byla mnohem dál. Tam mu lékaři na několik hodin na skoro smrtelné rány přiložili pouze led, než ho vůbec začali operovat. Nikdy se z těchto zranění plně nezotavil, často byl od té doby nemocný, a měl velké problémy s dýcháním. V New Yorku ještě nahrál několik úspěšných alb se svými staršími skladbami, o kterých mluvil v rozhovorech pro Kongresovou knihovnu.

 

Smrt


Zhoršující se astma ho později dostalo na tři měsíce do newyorské nemocnice, a při pozdějším angažmá v Los Angeles si nemoc vybrala daň nejvyšší. Ferdinand „Jelly Roll“ Morton zemřel 10.června 1941, ve věku 50 nebo 55 let, v nemocnici Los Angeles County General Hospital.

 

Skladby


Morton napsal desítky písní, mezi nimi např. Wolverine Blues, The Pearls, Mama Nita, Frog-I-More Rag, Black Bottom Stomp, London Blues, Sweet Substitute, Creepy Feeling, Good Old New York, Sidewalk Blues, Tank Town Bump, Kansas City Stop, Freakish, Doctor Jazz Stomp, Burnin' The Iceberg, Ganjam, Pacific Rag, My Home Is In A Southern Town, Turtle Twist, Why?, New Orleans Bump, Fickle Fay Creep, Stratford Hunch, Shreveport Stomp, Milenberg Joys, Red Hot Pepper, Jungle Blues, Mint Julep, Pontchartrain, Pep, Someday Sweetheart, Finger Buster, The Crave, Grandpa's Spells , a Big Foot Ham

 

Několik z jeho skladeb byly pocty jemu samému, jako například „Winin´ Boy“ „The Original Jelly Roll Blues“ nebo „Mr.Jelly Lord“. V Éře Big bandu se jeho skladba King Porter Stomp stala velkým hitem v podání Fletchera Hendersona a Bennyho Goodmana, a stala se standartní součástí repertoáru skoro každého big bandu. Morton také tvrdil že napsal několik písní, na která vznesli autorská práva jiní skladatelé, jako Alabama Bouns a Tiger Rag.

 

Odkaz


Dva broadwayské muzikály jsou založené na Mortonově tvorbě, Jelly Roll a Jelly´s Last Jam. Jelly Roll čerpá hlavně z interwiev nahraných v Kongresové knihovně. Morton také hraje roli v knize Alessandra Barrica, Novecento. Tato kniha byla později zfilmována režisérem jménem Giuseppe Tornatore jako The Legend of 1900. Roli Jellyho ztvárnil herec Clarence Williams III. Je zde vyobrazen jako cholerický drzý génius účastnící se soutěže proti svému sokovi. Ve filmu zazní The Crave a Big Foot Ham.

 

Poznámka k datu narození


Jeho úmrtní list z Kalifornie uvádí den narození 20. září 1889, a jako rodné příjmení jeho matky uvádí Monette.  

 

Jelly Roll Morton - noty, akordy, texty písní, taby

noty na klavír, noty na zpěv, akordy na kytaru, akordy na ukulele, noty na ukulele, noty na akordeon, noty tahací harmoniku, noty na altsaxofon, noty na banjo, noty na baskytaru, noty na Bb nástroje, noty na C nástroje, noty na Eb nástroje, noty na bicí nástroje, noty na cello, noty na čtyřruční klavír, noty na foukací harmoniku, noty na harfu, noty na harmoniku, noty na housle, noty na keyboard, noty na klarinet, noty na kytaru, noty na lesní roh, noty na pozoun, noty na trombón, noty na příčnou flétnu, noty na saxofon, noty na tenorsaxofon, noty na trubku, noty na varhany, noty na violu, noty na zobcovou flétnu, taby na banjo, taby na baskytaru, taby na kytaru, texty písní, noty na dobro, noty havajskou kytaru, noty na steel kytaru, noty na mandolínu, noty na kontrabas, taby na dobro, taby havajskou kytaru, taby na steel kytaru, taby na mandolínu, škola hry na kytaru, škola hry na klavír, škola hry na zobcovou flétnu, škola hry na příčnou flétnu, škola hry na fagot, škola hry na mandolínu, škola hry na banjo, škola hry na baskytaru, škola hry na saxofon, škola hry na ukulele, škola hry na pozoun, škola hry na bicí nástroje, noty na dudy, škola hry na dudy, škola hry na kontrabas, škola hry na varhany

product_code
Jelly Roll Morton Billy Goat Stomp akordy noty tab text,
Jelly Roll Morton Buffalo Blues akordy noty tab text,
Jelly Roll Morton Dead Man Blues akordy noty tab text,
Jelly Roll Morton Freakish akordy noty tab text,
Jelly Roll Morton Frog-i-more Rag akordy noty tab text,
Jelly Roll Morton Grandpa's Spells akordy noty tab text,
Jelly Roll Morton Chicago Breakdown (Stratford Hunch) akordy noty tab text,
Jelly Roll Morton Jelly Roll Blues akordy noty tab text,
Jelly Roll Morton Kansas City Stomp akordy noty tab text,
Jelly Roll Morton King Porter Stomp akordy noty tab text,
Jelly Roll Morton London Blues (Shoe Shiner's Drag) akordy noty tab text,
Jelly Roll Morton Milenberg Joys akordy noty tab text,
Jelly Roll Morton Mr. Jelly-lord akordy noty tab text,
Jelly Roll Morton New Orleans Blues akordy noty tab text,
Jelly Roll Morton Queen Of Spades akordy noty tab text,
Jelly Roll Morton Shreveport Stomps akordy noty tab text,
Jelly Roll Morton Sidewalk Blues akordy noty tab text,
Jelly Roll Morton Ted Lewis Blues akordy noty tab text,
Jelly Roll Morton The Pearls akordy noty tab text,
Jelly Roll Morton Wolverine Blues akordy noty tab text,