Rock  *  Pop  *  Folk  *  Country  *  Jazz  *  Blues  *  Bluegrass  *  Metal  *  Vážná hudba

Filtry

nástroje

Mandolína (2)

Jan Máca


www.muzikus.cz

 

Bluegrassová mandolína se od té italské liší především tvarem, zpracováním a samozřejmě zvukem. Zatímco mandolína používaná ve středověku měla vypouklou zadní část a kapkovitý tvar, současná bluegrassová mandolína typu F-5 má sice přední i zadní desku mírně klenutou, korpus je však již více plochý a zvuk výraznější a frekvenčně plnější. Používá se také typ A, který má tvar kapky a mírně odlišný zvuk. Do mandolínové rodiny patří také mandola a mandocello (analogie řady housle - viola - violoncello), v bluegrassu a spíše žánrech příbuzných se setkáme častěji s prvním z těchto nástrojů. Ladění mandolíny je stejné jako u houslí, tedy g-d1-a1-e2, až na to, že struny jsou pro dosažení silnějšího zvuku v párech. Mandolína má tedy strun osm.


Pro bluegrassovou hru na mandolínu je typické například používání tremola při dlouhých tónech, stejně tak se mandolína hojně uplatní v sólech. Nepostradatelná role mandolíny je však v doprovodu, kdy svými poloznělými až neznělými (až perkusivního charakteru) chopy (přiznávkami) na lehkou dobu vytváří spolu s basou základ bluegrassového rytmu. V tomto žánru, který nemá žádný další výrazný rytmický nástroj (jako např. bicí), je to nepostradatelná složka dobrého bluegrassového doprovodu.

 

Stěžejní postavou tohoto nástroje byl Bill Monroe, otec bluegrassu, jehož rukopis dodnes kopírují tradiční mandolinisté z celého světa. Sam Bush dokáže dosáhnout neuvěřitelně dynamického a rytmického mandolínového doprovodu, což byl jeden ze základních poznávacích znamení legendární kapely New Grass Revival, stejně jako jeho energická hra v sólech. Jak se dá využít bluegrassových základů pro hraní jazzu, dokázal mandolinista David Grisman, který se se svým Quintetem natolik odlišoval od instrumentální tvorby své doby, že jeho hudba dala vzniknout novému žánru Dawg music (podle Grismanovy přezdívky Dawg). Snad nejvýraznějším mandolinistou současnosti je Chris Thile, který svou technikou předčí většinu dalších hráčů a svým novátorským přístupem k hudbě by se snad dal přirovnat k Bélovi Fleckovi (bluegrass, originální projekty, sólové skladby, vážná hudba, jazz...).

 

www.muzikus.cz

 

Bluegrassová mandolína se od té italské liší především tvarem, zpracováním a samozřejmě zvukem. Zatímco mandolína používaná ve středověku měla vypouklou zadní část a kapkovitý tvar, současná bluegrassová mandolína typu F-5 má sice přední i zadní desku mírně klenutou, korpus je však již více plochý a zvuk výraznější a frekvenčně plnější. Používá se také typ A, který má tvar kapky a mírně odlišný zvuk. Do mandolínové rodiny patří také mandola a mandocello (analogie řady housle - viola - violoncello), v bluegrassu a spíše žánrech příbuzných se setkáme častěji s prvním z těchto nástrojů. Ladění mandolíny je stejné jako u houslí, tedy g-d1-a1-e2, až na to, že struny jsou pro dosažení silnějšího zvuku v párech. Mandolína má tedy strun osm.


Pro bluegrassovou hru na mandolínu je typické například používání tremola při dlouhých tónech, stejně tak se mandolína hojně uplatní v sólech. Nepostradatelná role mandolíny je však v doprovodu, kdy svými poloznělými až neznělými (až perkusivního charakteru) chopy (přiznávkami) na lehkou dobu vytváří spolu s basou základ bluegrassového rytmu. V tomto žánru, který nemá žádný další výrazný rytmický nástroj (jako např. bicí), je to nepostradatelná složka dobrého bluegrassového doprovodu.

 

Stěžejní postavou tohoto nástroje byl Bill Monroe, otec bluegrassu, jehož rukopis dodnes kopírují tradiční mandolinisté z celého světa. Sam Bush dokáže dosáhnout neuvěřitelně dynamického a rytmického mandolínového doprovodu, což byl jeden ze základních poznávacích znamení legendární kapely New Grass Revival, stejně jako jeho energická hra v sólech. Jak se dá využít bluegrassových základů pro hraní jazzu, dokázal mandolinista David Grisman, který se se svým Quintetem natolik odlišoval od instrumentální tvorby své doby, že jeho hudba dala vzniknout novému žánru Dawg music (podle Grismanovy přezdívky Dawg). Snad nejvýraznějším mandolinistou současnosti je Chris Thile, který svou technikou předčí většinu dalších hráčů a svým novátorským přístupem k hudbě by se snad dal přirovnat k Bélovi Fleckovi (bluegrass, originální projekty, sólové skladby, vážná hudba, jazz...).

 

Jan Máca - noty, akordy, texty písní, taby

noty na klavír, noty na zpěv, akordy na kytaru, akordy na ukulele, noty na ukulele, noty na akordeon, noty tahací harmoniku, noty na altsaxofon, noty na banjo, noty na baskytaru, noty na Bb nástroje, noty na C nástroje, noty na Eb nástroje, noty na bicí nástroje, noty na cello, noty na čtyřruční klavír, noty na foukací harmoniku, noty na harfu, noty na harmoniku, noty na housle, noty na keyboard, noty na klarinet, noty na kytaru, noty na lesní roh, noty na pozoun, noty na trombón, noty na příčnou flétnu, noty na saxofon, noty na tenorsaxofon, noty na trubku, noty na varhany, noty na violu, noty na zobcovou flétnu, taby na banjo, taby na baskytaru, taby na kytaru, texty písní, noty na dobro, noty havajskou kytaru, noty na steel kytaru, noty na mandolínu, noty na kontrabas, taby na dobro, taby havajskou kytaru, taby na steel kytaru, taby na mandolínu, škola hry na kytaru, škola hry na klavír, škola hry na zobcovou flétnu, škola hry na příčnou flétnu, škola hry na fagot, škola hry na mandolínu, škola hry na banjo, škola hry na baskytaru, škola hry na saxofon, škola hry na ukulele, škola hry na pozoun, škola hry na bicí nástroje, noty na dudy, škola hry na dudy, škola hry na kontrabas, škola hry na varhany, noty na nástroje basového klíče, škola hry na trubku

Jan Máca - noty, akordy, texty písní, taby

noty na klavír, noty na zpěv, akordy na kytaru, akordy na ukulele, noty na ukulele, noty na akordeon, noty tahací harmoniku, noty na altsaxofon, noty na banjo, noty na baskytaru, noty na Bb nástroje, noty na C nástroje, noty na Eb nástroje, noty na bicí nástroje, noty na cello, noty na čtyřruční klavír, noty na foukací harmoniku, noty na harfu, noty na harmoniku, noty na housle, noty na keyboard, noty na klarinet, noty na kytaru, noty na lesní roh, noty na pozoun, noty na trombón, noty na příčnou flétnu, noty na saxofon, noty na tenorsaxofon, noty na trubku, noty na varhany, noty na violu, noty na zobcovou flétnu, taby na banjo, taby na baskytaru, taby na kytaru, texty písní, noty na dobro, noty havajskou kytaru, noty na steel kytaru, noty na mandolínu, noty na kontrabas, taby na dobro, taby havajskou kytaru, taby na steel kytaru, taby na mandolínu, škola hry na kytaru, škola hry na klavír, škola hry na zobcovou flétnu, škola hry na příčnou flétnu, škola hry na fagot, škola hry na mandolínu, škola hry na banjo, škola hry na baskytaru, škola hry na saxofon, škola hry na ukulele, škola hry na pozoun, škola hry na bicí nástroje, noty na dudy, škola hry na dudy, škola hry na kontrabas, škola hry na varhany, noty na nástroje basového klíče, škola hry na trubku